Köpvillkor

Köpvillkoren gäller vid köp via nätbutiken lannamobler.se. Vid köp i vår butik i Länna i södra Stockholm gäller delvis andra villkor.

 

1. ALLMÄNNA VILLKOR

1.1 ÅLDER

För att köpa en produkt i Länna Möblers nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

 

1.2 KÖP

Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

 

1.3 FELAKTIGA UPPGIFTER

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

 

1.4 TRYCKFEL

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.

 

1.5 FORCE MAJEURE

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

 

2. PRISER

2.1 PRISÄNDRINGAR & MOMS

I priserna ingår moms med 25 %. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”. 

 

2.2 PRISMATCHAT

För oss på Länna Möbler är det viktigt att kunna erbjuda designmöbler till rätt pris och att du som kund känner dig trygg och nöjd med ditt köp.

Prismatchningen innebär att vi på Länna Möbler alltid erbjuder ett konkurrenskraftigt pris. Om du hittar samma produkt till ett lägre pris hos en annan återförsäljare matchar vi priset.

För att underlätta för dig som kund prismatchar vi dessutom löpande de mest omtyckta produkterna i vårt sortiment mot utvalda aktörer för att du ska få marknadens mest förmånliga pris. Prismatchade produkter kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.

 

Villkor för vår prismatchning:

• Gäller matchning av pris gentemot återförsäljare i Skandinavien (inklusive motsvarande eller likvärdigt fraktalternativ).

• Vi måste kunna verifiera genom giltigt underlag att varan är äkta, original, inte ingår i en tillfällig kampanj, realisation eller lagerrensning samt är i exakt samma utförande (storlek, material, färg etc.).

• Giltigt underlag är exempelvis en aktuell offert, annons eller en länk till annan återförsäljarens hemsida där det lägre priset framgår. Vid offert via mail behöver originalmailet vidarebefordras.

• Prismatchning gäller endast på våra produkter och inte våra tjänster.

• Kontakta oss alltid innan du genomför ditt köp om du vill använda dig av vår prismatchning. Gäller ej på redan lagd order.

 

Villkor för prismatchat:

• Matchningen sker en gång per dygn och endast mot utvalda aktörer på den svenska marknaden.

• Prismatchade produkter kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.

 

För att använda vår prismatchning eller om du har frågor gällande denna, är du välkommen att prata med någon av våra säljare eller kontakta oss.

 

3. LEVERANS

3.1 HÄMTA VARORNA SJÄLV

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager beläget några kilometer från vår butik i Länna söder om Stockholm. Hämtlagrets öppettider finner du här. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation.

 

3.2 LEVERANS INOM SVERIGE

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med Postnord och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

 

Större försändelser levereras med våra egna bilar eller Postnord direkt hem till dig. Om du i kassan har valt Hemleverans med Postnord förbehåller vi oss rätten att leverera varorna med egna leveransbilar.

Har du valt ”Hemleverans med inbärning och enklare montering”, bär vi in dina varor, tar hand om och återvinner emballage och genomför enklare montering (ej väggmontering, installation av belysning etc) mot en extra kostnad. Har du valt "Hemleverans med inbärning" bär vi in dina varor och placerar innanför din dörr. När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig, bokar en tid, och levererar till dig vardagar kl. 9.00–16.00.

Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat eller har andra önskemål? Kontakta oss »

 

Vi erbjuder leverans till Stockholms skärgård i samarbete med transportföretaget Skärgårda AB. Kontakta vår kundtjänst alternativt prata med en säljare i butiken för att säkerställa att leverans till ditt område är möjlig. All bokning sker via vår transportplanerare. Observera att denna tjänst endast är möjlig i Stockholms skärgård, kostnad 1.995:-. Läs mer här »

 

3.3 LEVERANS TILL NORGE OCH FINLAND

För att handla med leverans till Norge och Finland, besök deras respektive e-handelssidor på www.lanna.com.

 

3.4 LEVERANSKOSTNAD INOM SVERIGE

Vi erbjuder fri frakt vid order över 500 kr för mindre försändelser som kan skickas som brev eller paket till ombud. För större försändelser som levereras med våra egna bilar eller Postnord direkt hem till dig erbjuder vi fri frakt vid order över 5 000 kr.
Fraktkostnad som visas i kassan gäller transport till landfasta destinationer. Båtavgifter och leverans via båt ingår ej utan bekostas samt arrangeras av mottagaren.

 

3.5 LEVERANS TILL ÖVRIGA LÄNDER

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad kan variera beroende på land och typ av varor. Om du anger en leveransadress i annat land utanför Norden kan en extra fraktkostnad tillkomma utöver den som anges i din orderbekräftelse. Kontakta oss för mer information om leveranser till övriga länder. 

 

3.8 AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK

Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Länna Möbler samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall brev, postpaket (MyPack) eller lastpall/större paket returneras till Länna Möbler av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren:

1) inte löst ut paket från utlämningsställe,

2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering,

3) vägrat ta emot leveransen

eller

4) uppgivit felaktiga namn-, adress- eller kontaktuppgifter

kommer Länna Möbler debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Länna Möblers kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Länna Möbler. 

I de fall Postnord, DHL eller Länna Möbler kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

 

4. LEVERANSTID

Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. 

Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1–2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1–7 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på lager.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas om specificerad leveransvecka.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna ett meddelande när du lägger din order eller kontakta oss. Till andra länder än Sverige kan en extra avgift tillkomma om du önskar delleverans.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

 

5. BETALNING

5.1 BETALNINGSALTERNATIV

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du med Klarna välja mellan att betala med bank-/kreditkort, direktbetalning från ditt bankkonto, fakturabetalning eller delbetalning. I butiken i Länna kan du betala direkt med kredit-/bankkort eller med något av Klarnas betalalternativ. Kontakta oss om du istället önskar betala i förskott via bank-/plusgiro eller har några frågor om de olika betalsätten.

 

5.2 BETALNING MED KLARNA

Hos oss betalar du säkert och smidigt med Klarna. Klarna erbjuder ett antal olika betalalternativ, bland annat kort, faktura och delbetalning. När du betalar med Klarna gäller deras köpvillkor som du kan läsa på https://www.klarna.com/se/villkor/. Har du frågor om din betalning hittar du kontaktuppgifter till Klarnas Kundtjänst på https://www.klarna.com/se/kundservice/.

 

6. ÅNGERRÄTT

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor men hos oss har du ångerrätt i hela 100 dagar från leveranstillfället när du handlar på www.lannamobler.se. Observera att täcken, sovkuddar, sängkläder, sovplagg, madrasser samt handdukar ingår i ångerrätten förutsatt att förpackningen är obruten. Bruten förpackning kan ej ersättas då detta räknas som hygienartiklar. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. För den händelse att varan inte kommer tillbaka i fullgott skick kan Länna Möbler ha rätt att göra ett avdrag för detta vid återbetalningen. Varan ska returneras med sin originalförpackning. I de fall originalförpackning saknas, eller är skadad, förbehåller vi oss rätten till att göra avdrag på upp till 30% av varans värde. Vänligen ange ditt namn och ordernummer, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1–5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Vid betalning med faktura/delbetalning observera att faktura-/uppläggningsavgiften måste betalas.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Observera att ångerrätt/returrätt inte gäller för företagskunder. 

 

7. RETUR AV VARA

Under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick har du rätt att returnera din vara. Vi tar ut en returavgift på 195 kr för mindre paket och 595 kr för stora eller skrymmande paket. Avgiften dras automatiskt av på din återbetalning. Returrätten gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Returrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Kontakta oss alltid före en retur, önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.

 

8. REKLAMATION AV VARA

8.1 KONSUMENTKÖPLAGEN

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt,  innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta vår reklamationsavdelning innan du returnerar varan till oss. Observera att när du returnerar en produkt klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalembalaget. Packa din retur med ett ytterembalage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står vi självfallet för returkostnaden.

 

8.2 TRANSPORTSKADOR 

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, kontakta vår reklamationsavdelning.

 

8.3 TVIST

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Du kan även använda EU-kommisionens formulär som du hittar här »

 

9. GARANTIER

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.

 

10. INTEGRITETSPOLICY

Vi på Länna Möbler värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information. Här beskriver vi även dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du förstår vår integritetspolicy. Vid frågor angående vår integritetspolicy kan du kontakta oss på [email protected].

Länna Möbler AB, organisationsnummer 556311-2936, Gamla Nynäsvägen 606, 142 51 Skogås, är ansvarig för de personuppgifter som vi behandlar.

När du betalar med Klarna gäller deras dataskyddspolicy för de uppgifter som de hanterar. Du finner Klarnas dataskyddspolicy här.

 

10.1 VILKA PERSONUPPGIFTER HANTERAR VI?

Kunduppgifter som exempelvis namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer (vid kreditköp), ordernummer, köpinformation och betalningsinformation.

 

10.2 VAD ANVÄNDS PERSONUPPGIFTERNA TILL?

Enligt GDPR får personuppgifter endast samlas in för ”särskilda, uttryckligt angivna och berättigande ändamål.” Personuppgifterna får sedan inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med dessa ändamål. Dessutom måste man också ha stöd i dataskyddsreglering för att hantera personuppgifter, ett sådant stöd kallas för rättslig grund.


För att vi lagligen ska få behandla dina personuppgifter krävs det att någon av följande grunder är uppfylld:

• behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig,

• behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse som vi har (dvs om vi har en legal skyldighet att göra något enligt en annan lag),

• behandling är nödvändig för berättigande intressen hos Länna Möbler AB och att dina intressen av skydd för dina personuppgifter inte väger tyngre (intresseavvägning)

eller

• i specifika fall, efter att du har lämnat ditt samtycke till just den behandlingen.

 

För att vi ska kunna tillhandahålla våra produkter till dig behöver vi behandla och hantera dina personuppgifter. Nedan följer exempel på för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter och med vilken rättslig grund vi gör detta.

 

10.3 ÄNDAMÅL – FÖR ATT KUNNA HANTERA BESTÄLLNING OCH KÖP   

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din beställning och köp, för att kunna leverera dina produkter, hantering av din betalning, för eventuellt kreditupplysningsändamål och för att kunna hjälpa dig vid frågor rörande ditt köp.

 

Laglig grund – Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan tvingas därför neka dig köpet.

 

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamationsärenden.

 

10.4 ÄNDAMÅL – FÖR ATT KUNNA FULLGÖRA FÖRETAGETS RÄTTSLIGA FÖRPLIKTELSER

Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet.

 

Laglig grund – Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.

 

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och så pass länge som lagen kräver.

 

10.5 ÄNDAMÅL – FÖR ATT KUNNA HANTERA KUNDSERVICE OCH REKLAMATIONSÄRENDEN

Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier). 
Utredning av eventuella klagomål- och reklamationsärenden.

 

Laglig grund – Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundservice och reklamationsärenden.

 

Lagringsperiod – Till dess att kundserviceärendet har avslutats.

 

10.6 ÄNDAMÅL – FÖR ATT KUNNA SKICKA INFORMATION

Vi kan komma att kontakta dig på din angivna e-postadress eller ditt telefonnummer för att skicka information som rör din beställning eller eventuell reklamation. Vi kan även komma att kontakta dig med erbjudanden, nyhetsbrev eller annan marknadsföring. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att vi skickar dig marknadsföring, nyhetsbrev, erbjudanden etc.

 

10.7 HUR SAMLAS UPPGIFTERNA IN?

De uppgifter som vi har om dig är de som du själv lämnar till oss vid köptillfället.

Vi samlar även in uppgifter genom att våra webbsidor använder så kallade "cookies" som samlar in information på och från din webbläsare. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade cookies på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.

 

10.8 HUR LÄNGE SPARAS UPPGIFTERNA?

Vi sparar aldrig personuppgifter längre än de behövs för respektive ändamål.  Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.    

 

10.9 TILL VEM KAN UPPGIFTERNA KOMMA ATT LÄMNAS UT?

I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra produkter delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner t.ex. gällande transporter, betallösningar, och IT-tjänster. När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen. Vi kan även lämna ut uppgifter till myndigheter och räddningstjänst vid behov.

 

Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvariga innebär att det inte är vi som styr hur information som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina uppgifter med är statliga myndigheter, logistikföretag och företag som erbjuder betallösningar.

 

10.10 VAR BEHANDLAR VI DINA UPPGIFTER?

Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT-system finns inom EU/EES. Ett undantag är våra nyhetsbrev som hanteras av Mailchimp i USA. Mailchimp håller samma höga skyddsnivå som inom EU/EES och följer Privacy Shield. Du kan om du vill enkelt avregistrera dig från nyhetsbrevet via en länk i nyhetsbrevet.

 

10.11 DINA RÄTTIGHETER

Rätt till tillgång – Du har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om dig vi behandlar (ett så kallat registerutdrag). Begäran om sådant utdrag ska göras skriftligt och vara undertecknad av dig. Specificera gärna de kategorier av uppgifter du vill ha tillgång till. Om vi av någon anledning inte kan uppfylla dina önskemål, kommer vi lämna en motivering till dig.

 

Rätt till rättelse – Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.

 

Rätt till radering – Vi sparar dina kunduppgifter i 36 månader efter du har fått din leverans för att kunna fullgöra våra skyldigheter gällande reklamationsrätt. Därefter anonymiseras de förutomdå vi enligt lag är skyldiga att spara dem under en längre tid (exempelvis enligt bokföringslagen).

 

Rätt till begränsning av behandling – Rätten till begränsning gäller bland annat om du anser att personuppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas under tiden personuppgifternas korrekthet utreds.

 

Rätt till invändning – Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. I så fall behöver du specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.   

 

INNEHÅLL

1. Allmänna villkor
2. Priser
3. Leverans
4. Leveranstid
5. Betalning
6. Ångerrätt
7. Retur av vara
8. Reklamation av vara
9. Garantier
10. Integritetspolicy

Meny