Köpvillkor online

Länna möbler allmänna villkor och bestämmelser för privatpersoner och företagskunder (e-handel)

När du handlar hos oss på Länna Möbler (definierat nedan) godkänner du våra allmänna villkor för köp (”Allmänna Villkor”). Det är därför viktigt att du noga läst igenom dessa villkor innan du genomför ditt köp. I följande avsnitt får du information om vad som gäller när du som konsument handlar på vår hemsida www.lannamobler.se eller genom vår kundtjänst. Du som kund är givetvis det viktigaste vi har och vi vill därför göra våra villkor så förmånliga för dig som möjligt.

Notera att villkoren kan skilja sig åt beroende på om du är konsument eller företagskund.

Allmän information

Denna webbplats tillhandahålls av Länna Möbler AB (”Länna”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt, oss” avses Länna Möbler.

Dessa Allmänna Villkor gäller när du som kund handlar av något bolag inom Nordiska Galleriet Group (se mer under rubriken Bolagsinformation) på www.lannamobler.se eller genom att lägga en beställning via vår kundtjänst.

För att lägga en beställning på www.lannamobler.se eller genom vår kundtjänst måste du ha fyllt 18 år.

Genom att lägga din beställning godkänner du våra Allmänna Villkor och intygar att de uppgifter som du har lämnat om dig själv är giltiga. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att beställa är du alltid varmt välkommen att kontakta kundtjänst via e-post: [email protected], eller via telefon: 08-771 14 00.

Bolagsinformation

Länna Möbler AB (en del av Nordiska Galleriet Group AB).

Gamla Nynäsvägen 606142 51 Skogås

Organisationsnummer: 556311-2936

Avtal om köp

Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument eller företagskund) och Länna Möbler (näringsidkare) när du har fått en orderbekräftelse ifrån oss efter att du lagt din beställning. Orderbekräftelsen betyder att vi accepterat beställningen och att ett bindande avtal om köp har uppstått.

Priser

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms för privatpersoner.

Momssatsen kan variera mellan olika varugrupper men är vanligtvis 25%. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer när du lägger din beställning. Se mer under rubriken ”Frakt och leverans” nedan. Andra tillkommande avgifter som beslutats av myndigheter, t.ex. tullavgifter, betalas alltid av dig som kund.

Om du är företagskund och har mottagit ett anbud ifrån Länna Möbler gäller det anbudet i 30 dagar om inget annat anges.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrig kommunikation. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.

På grund av att olika bildskärmar och skärminställningar kan påverka färgåtergivningen, kan vi inte garantera att provbitar och bilder på vår webbplats återger varans exakta utseende och beskaffenhet. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar.

Prismatchning

Att erbjuda design till rätt pris är en viktig del av vår filosofi, därför erbjuder vi full prismatchning. Upplägget är enkelt - om du hittar samma vara till ett lägre pris hos en annan återförsäljare matchar vi det priset. Prismatchningen omfattar samtliga auktoriserade återförsäljare i Norden. En förutsättning är att varan skall vara äkta, ny, inte ingå i en tillfällig kampanj samt att du kan uppvisa tillräckligt underlag (se exempel nedan). Vi måste också kunna verifiera att varan har exakt samma utförande, material och storlek etc. Den måste också säljas via en auktoriserad återförsäljare. Tänk på att priset inkluderar likvärdigt fraktalternativ.

Giltigt underlag är exempelvis en aktuell offert eller direktlänk till annan återförsäljares hemsida där det lägre priset tydligt framgår. Om du fått ett erbjudande via e-post gäller inte ett inklippt mejl, utan då behöver originalmejlet vidarebefordras till oss. Prismatchningen omfattar ej tidigare/utgångna kampanjer. Vi förbehåller oss rätten att neka en begärd förfrågan om prismatchning om vi inte kan verifiera priset. Tänk på att kontakta oss angående utnyttjande av prismatchning innan du genomför ett köp, eftersom prismatchning inte gäller för redan genomförd beställning.

För att utnyttja prismatchning kan du antingen besöka vår butik i Stockholm och uppvisa giltigt underlag för någon av våra säljare, eller kontakta vår kundtjänst via vår sida för prismatchning.

Kundtjänst

contactUs

email:

phoneNumber:

08-771 14 00

openingHours

Mån-Fre: 09:00 - 17:00

Lör-Sön: closed

Betalning

Konsumenter
När du lägger en beställning på vår hemsida kan du välja att betala direkt med kort (Visa/Mastercard/American Express), eller genom Klarna via direktbetalning, faktura, eller delbetalning. Vid betalning via Klarna hänvisas till deras villkor som du hittar på www.klarna.com/se/villkor/.

När du beställer via vår kundtjänst på telefon eller e-post kan du välja att betala genom att komma in och betala med kort i en av våra fysiska butiker, genom inbetalning till vårt bankgiro 165–5190 (med ditt ordernummer som referens), eller via Klarna genom faktura, delbetalning eller direktbetalning.

När du lägger en beställning genom vår kundtjänst på en beställningsvara som vi inte lagerför är det en specialbeställning. Vid beställningar över 10 000 kr behöver du erlägga handpenning motsvarande 50% av det totala ordervärdet innan vi aktiverar ordern och beställer dina varor från leverantören. På specialbeställningar under 10 000 kr tillämpar vi istället förskottsbetalning.

En orderbekräftelse skickas till dig av din säljare per e-post. Orderbekräftelsen är ditt köpbevis som du kan komma att behöva visa upp vid leverans av dina varor eller vid en eventuell reklamation. Slutbetalning av beställningen ska ske innan leverans. Du kan också betala in hela beloppet på en gång. Betalningen kan göras antingen i någon våra fysiska butiker eller till vårt bankgironummer 165–5190. Ange ditt ordernummer som referensnummer på betalningen.

Företagskunder

För företagskunder erbjuder vi följande betalningsalternativ.
- Förskottsfaktura: 100% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda innan vi köper in beställningsvaror eller skickar ut lagervaror.
- Handpenning med förskottsfaktura: 50% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda innan vi köper in beställningsvaror eller skickar ut lagervaror, och resterande 50% av orderbeloppet ska vara oss tillhanda senast innan leverans.
- Faktura: Fakturan skickas ut tillsammans med leveransen av varor. Normal betalningstid är 15 dagar från fakturadatum. Om leveransen är uppdelad i flera delleveranser ska betalning ske a conto i förhållande till levererade varor. Om det uppstår oklarheter avseende fakturabelopp på levererade varor ska istället 90% av orderbeloppet betalas inom 15 dagar från första delleveransen.

Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta enligt Riksbankens referensränta med ett tillägg om 8% i enlighet med 6 § räntelagen (1975:635).

Företagskundens betalningsansvar enligt dessa villkor får inte överlåtas utan Länna Möbler skriftliga medgivande. Länna Möbler äger rätt att kräva förskottsbetalning, inskränka betalningsfristen eller påfordra omedelbar likvid för hela återstående fordran om detta motiveras av ändringar i köparens betalningsförmåga. Säljaren har rätt att hålla inne med säkerheten tills köparen erlagt slutlikvid. Försenas leveransen till följd av detta förlängs avtalad leveranstid i motsvarande grad. Omedelbart efter att Säljaren mottagit slutlikvid skall säkerhet återställas till Köparen.

Vid inbetalning till Bankgiro skall ordernummer anges som referensnummer om inget annat angetts.

Orderbekräftelse

När du har lagt en beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit vid köpet som bekräftar att vi mottagit din beställning. Denna orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto och vi rekommenderar att spara bekräftelsen vid då du kan behöva den vid eventuell kontakt med vår kundtjänst. Vi förbehåller oss rätten att ändra din beställning inom en (1) arbetsdag ifrån mottagandet av orderbekräftelsen. Eventuella ändringar kan medföra att kostnader tillkommer.

Leveranstider

Under säsonger med högt tryck kan leveranstiderna för våra produkter öka. Leveranstider kan också variera under året och skiljer sig mellan olika produkter och varumärken. Under perioder med högt tryck i fabrikerna tenderar leveranstider att bli längre än normalt. Även sommar- och julperioder kan komma att påverka leveranstiderna då vissa fabriker håller stängt i perioder. Vi kan alltså aldrig garantera leveranstider då leveranstiderna i regel är utanför vår kontroll.

För beställningsvaror (varor som vi inte själva lagerför) är leveranstiden i regel längre än vanligt. De leveranstider vi kommunicerar på vår hemsida är uppskattningar från våra leverantörer och kan därför komma att ändras. Detta beror på att beställningsvaror tillverkas först vid beställning och utifrån dina eventuella specifika önskemål (t.ex. ett valt tyg på en soffa eller liknande). Det är först efter att våra leverantörers fabriker mottagit din beställning som de kan återkomma till oss med en ungefärlig leveranstid. Vi uppdaterar dig löpande angående ändringar i leveranstiden för din beställning. Om du vill ändra din redan lagda beställning (om det är möjligt) kan även detta påverka leveranstiden. När din order är genomförd och bekräftad av vår leverantör kontaktar vi dig angående uppskattad leveransvecka för just din beställning. Notera dock att även denna leveransvecka kan komma att ändras.

Vi försöker i största möjliga mån samleverera din order och tillämpar om inget annat överenskommits ”längsta leveranstidsprincipen”. Det innebär att om din order innehåller varor med olika leveranstider kommer vi att utgå från varan med längst leveranstid och försöka styra samtliga varors leveranstid till vårt lager efter den. Leverans sker när samtliga varor på beställningen ankommit till vårt lager. Om Länna Möbler på din begäran ombesörjer delleveranser av din beställning kan extra kostnader (utöver ursprungligt erbjudande). Länna Möbler förbehåller sig rätten att debitera dig för sådana extra leveranstillfällen.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer, eller förseningar hos speditörer. Detta är omständigheter som vi inte kan påverka. Däremot strävas vi naturligtvis alltid efter att du som kund skall få dina varor inom det angivna uppskattade intervallet.

Särskilda bestämmelser för företagskunder

Äganderättsförbehåll

Allt gods förblir Länna Möblers egendom tills dess att full betalning erlagts. I händelse av återtagande avgör Länna Möblers vilka delar av leveransen som kvarstår som obetalda. Köparen förbinder sig att hålla godset försäkrat till förmån för ägaren.

Information om ångerrätt och om retur för konsumenter

Observera att ångerrätten enligt detta avsnitt inte gäller för företagskunder.

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Vi erbjuder dock 100 dagars ångerrätt från leveranstillfället när du handlar en lagervara på www.lannamobler.se. Ångerrätten gäller under förutsättning att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten. Alla undantag från ångerrätten framgår under rubriken ”Undantag från ångerrätten”.

Om en artikel inte är en beställningsvara omfattas den alltid av ångerrätten. För att ångerrätten ska gälla ska varan skickas tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. Varan får inte ha använts. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller varan kommer till skada. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats. Om du önskar nyttja din ångerrätt, vänligen kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en vara.

Om du mottagit din leverans med Länna Möbler Delivery Plus är det viktigt att du behåller emballaget om du önskar returnera produkten, som annars inte omfattas av ångerrätten. För mindre försändelser, som till exempel details och mindre bords- och vägglampor där paketet väger max 10 kg och/eller är max 150 cm långt på någon av sidorna, tar vi ut en avgift på 69 kr för returen som automatiskt dras av från återbetalningen. Givetvis gäller fortfarande att din vara måste omfattas av ångerrätten i enlighet med våra Allmänna Villkor. Om du önskar returnera en sådan mindre vara, vänligen kontakta vår kundtjänst för att få en förbetald retursedel och följesedel skickad till dig per e-post med instruktioner för hur du går till väga för att returnera varan. Du ska skriva ut följesedeln och lägga i paketet tillsammans med varan. Retursedeln ska tejpas utanpå paketet. Du lämnar sedan in returförsändelsen till ditt närmsta Postnord-ombud.

Retur av medelstora paket, t.ex. en matbordsstol, golv- eller taklampa där paketet väger över 10 kg eller är över 150 cm långt på någon av sidorna, kan retur göras genom Postnord hemleverans eller Airmee, beroende på ort. Returförsändelsen bokas till samma adress som leveransen gjordes till. Önskar du göra en retur av ett paket ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att få en retursedel och följesedel skickad till dig per e-post tillsammans med vidare instruktioner för hur du går till väga för att boka upphämtningen. Du skriver ut följesedeln och lägger den i paketet med varan. Retursedeln ska tejpas utanpå paketet.

Givetvis gäller fortfarande att din vara måste omfattas av ångerrätten i enlighet med våra köpvillkor. Vi tar ut en avgift på 495 kr som automatiskt dras från din återbetalning. Du ansvarar för varan tills vi mottagit returen. Det är därför viktigt att varan inte kommer till skada under frakten. Förpacka därför ditt paket noga. Du står för eventuella skador under transporten då varan skickas tillbaka till oss. Vi rekommenderar att skicka spårbara paket för din egen säkerhet. Notera att returen ska skickas direkt till vårt lager, inte till ett postombud. Kontakta ditt närmaste postombud för närmare uppgifter. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står du som kund för om du inte kontaktat oss innan för att få en förbetald retursedel.

Undantag från ångerrätten

Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av ångerrätten om inte annat är överenskommet.

Vid leveranstillfället får du som kund givetvis inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion men om du använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalemballaget gäller inte ångerrätten. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller vara kommer till skada. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats.

Ångerrätten gäller endast för konsumenter, inte för företagskunder. Om du har frågor angående ångerrätt eller retur är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Kundtjänst

contactUs

email:

phoneNumber:

08-771 14 00

openingHours

Mån-Fre: 09:00 - 17:00

Lör-Sön: closed

Återbetalning

Vid ångrat köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för varan minus eventuell returkostnad och eventuellt prisavdrag. Vi tar ut en returavgift på 69 kr för mindre paket och 495 kr för stora eller skrymmande paket. Avgiften dras automatiskt av på din återbetalning. Det kan ta upp till 14 dagar från den dag då du skickat tillbaka din vara tills dess att återbetalningen är gjord. Länna Möbler förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss. Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället om ej annat är överenskommet.

Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet.

Om du använt betalningsalternativet faktura eller delbetalning genom Klarna är det viktigt att du betalar fakturan för att undvika eventuella påminnelseavgifter. Beloppet återbetalas när vi återfått och registrerat returen till vårt webblager.

Frakt och leverans

Leveransalternativ för konsumenter

De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig. Större möbler kan komma att levereras på pall av vald speditör och hanteras som övrigt emballage av dig som kund.

Länna Möbler Delivery Plus är en full-service hemleverans med inbärning vardagar mellan 08:00-16:00 av vårt eget Delivery-team. Enklare montering ingår (dock ej montering på vägg, installation av belysning eller vitvaror etc.) Vi tar hand om allt emballage och återvinner det.

Vid leverans med Länna Möbler Delivery Plus är det kundens ansvar att kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Länna Möbler förbehåller sig rätten att neka leverans med inbärning om detta inte anses vara möjligt. Under vintertid är det viktigt att väg och gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig. Vid inbärning ska vägen in till möbelns plats vara rensad. Platsen där möbeln önskas stå ska vara förberedd för smidig utplacering. Observera att chaufförerna inte har möjlighet att ta av sig skorna vid tunga lyft, av arbetsmiljöskäl. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga eller fläckkänsliga.

Leverans inom Stockholmsområdet

Vi erbjuder fri frakt vid beställningar över 495 kr för mindre försändelser som skickas som brev eller paket till ombud.

Vid större leveranser samt skrymmande möbelbeställningar, t.ex. större soffor, bord och liknande levererar vi med samarbetspartner eller med egen bil. Så fort dina varor har anlänt till vårt lager och är redo att utlevereras blir du kontaktad av oss för att boka tid för leverans. Varorna levereras fraktfritt till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid köp över 4 995 kr. Vill du ha hjälp med inbärning, avemballering och bortforsling av emballage kan det läggas till mot en kostnad. Inbärning och enklare montering rekommenderas vid leverans av möbler för att säkerställa att varan hanteras rätt och inte skadas vid leverans. Särskilt bord där en skiva i sten eller glas ska hanteras då dessa skivor är ömtåliga och lätt kan skadas vid felhantering. Vi ersätter inte skador till följd av att kunden själv hanterat varan felaktigt.

För små till mellanstora paket kan du välja Airmee för hemleverans eller leverans till ombud med Postnord eller DHL. Glöm inte att ta med legitimation till ditt ombud för uthämtning av paket.

Små försändelser ex. möbeltassar som kan skickas i kuvert skickas i regel med Postnord. Du kan även själv hämta varan på vårt lager i Jordbro utanför Stockholm (kontakta vår kundtjänst för tidsbokning och adress).

Leverans inom övriga Sverige

Vi erbjuder fri frakt vid beställningar över 495 kr för mindre försändelser som skickas som brev eller paket till ombud. PostNord och DHL finns i hela Sverige och kan väljas för små till medelstora paket, olika utlämningsställen kan ha olika begränsningar för paketens storlek. Om försändelsen är för stor för ditt utlämningsställe uppdateras leveranssättet automatiskt till hemleverans med PostNord eller DHL (dagtid). Kontakt sker vanligtvis via SMS. Glöm inte att ta med legitimation till ditt ombud för uthämtning av paket.

Vid hemleverans genom Airmee levereras mindre paket till din dörr. Möbler och mer skrymmande varor levereras till tomtgräns/trottoarkant. Airmee finns i Stockholm, Göteborg och Malmö (beroende på postnummer).

Hemleverans av större varor sker med våra samarbetspartners PostNord och DHL, där bastjänsten är leverans på vardagar under dagtid. Så fort dina varor är slutbetalda och redo att levereras skickar vi dem från oss. Du kommer att kontaktas av transportören för att boka in datum för hemleverans. Varorna levereras fraktfritt till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid beställningar över 1 000 kr.

Leverans med inbärning till anvisad plats och kvällsleverans kan väljas som tillvalstjänst med DHL utifrån försändelsens storlek och ditt postnummer.

Leverans utanför Sverige

Vi kan leverera till alla länder inom EU. Frakt tillkommer beroende på land och betalas av dig som kund. Kontakta oss för ytterligare information och för att få hjälp att lägga en beställning.

För resten av världen gör vi vårt yttersta för att kunna tillgodose dina önskemål om leverans. Kontakta oss för ytterligare information och beställning.

Vid leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter. Dessa betalas alltid av dig som kund.

Leveransalternativ för företagskunder

Fraktsätt och fraktkostnader varierar beroende på orderns omfattning och leveransadress. Notera att inte alla leveranssätt nödvändigtvis är möjliga för just din order. Vi erbjuder generellt följande fraktalternativ för våra företagskunder:

  • leverans inkl. inbärning, avemballering och montering,

  • leverans inkl. inbärning och avemballering,,

  • leverans inkl. inbärning,

  • leverans till angiven adress (ej inbärning), och

  • hämta själv på vårt externa lager.

Vid projektleveranser tillämpas fraktalternativet ”Frakt tillkommer” vilket betyder att frakt faktureras först vid slutlevererad order. Vi rekommenderar leverans med inbärning och montering för att säkerställa att varan hanteras rätt och inte skadas. Vid montering och installation åtar sig Länna Möbler att utföra detta fackmannamässigt på den av köparen angivna adressen. Köparen är dock skyldig att säkerställa följande:

  • att tillfartsvägar är framkomliga, ev. hinder såsom andra möbler flyttade,

  • att ev. hissar är disponibla,

  • att lagringsutrymmen och uppackningslokaler står till förfogande,

  • att andra arbeten ej förhindrar eller försvårar installationen,

  • att lokalerna är avstädade inför leverans och installation,

  • att Länna Möbler har fri tillgång till elkraft och belysning under hela installationstiden, samt

  • att lokaler och förvaringsutrymmen under installationstiden är låsta på betryggande sätt och nycklar finns tillgängliga.

Om leverans eller installation förhindras eller försenas på grund av att köparen inte har iakttagit ovanstående, har Länna Möbler rätt att debitera köparen för eventuella kostnader som uppstått på grund av det. Länna Möbler har vidare rätt att debitera köparen för eventuella merkostnader som uppstår på grund av att lokalernas utförande avviker ifrån tillhandahållna handlingar på ett sådant sätt att installation och monteringsarbete försvåras eller fördyras.

Vi ansvarar inte för skador på levererat gods om de förorsakats av onormal fuktighet eller temperaturväxlingar i köparens lokaler. Avviker lokalernas utförande från tillhandahållna handlingar på ett sådant sätt att installation och monteringsarbete försvåras eller fördyras, har Länna Möbler rätt att debitera köparen för eventuellt uppkomna merkostnader. Framdragning och inkoppling av el, vatten-, avlopps- eller liknande ledningar inte i vårt åtagande. Vi monterar inte heller belysningsarmaturer eller gör elinstallationer.

Om du begär ändring av eller tillägg till avtalade eller redan utförda arbeten skall kostnaden avtalas och bekräftas skriftligen innan arbetet påbörjas. Köparen ansvarar för stöld och skador på platsen som, utan att ha vållats av säljaren eller dennes personal, drabbar levererat gods och verktyg avsedda för leveransen.

Vid leverans och installation av heltäckande mattor och annan golvbeläggning liksom vid leverans och installation av inredningssnickerier gäller dessutom i tillämpliga delar Allmänna Leveransbestämmelser utgivna av Sveriges Golvhandlares Riksförbund, Golventreprenörernas branschorganisation samt snickerifabrikanternas Riksförbund.

Leverans utanför sverige

För leverans till resten av världen gör vi vårt yttersta för att kunna tillgodose önskemål kring leverans och montering. Kontakta oss för ytterligare information och beställning. Vid leverans utanför Sverige kan eventuella kostnader för införsel och tullavgifter tillkomma, som bekostas av köparen.

Ändring av leveransadress

För att ändra din adress krävs Mobilt BankID. Efter sändningen har lämnat vårt lager har vi inte möjlighet att uppdatera leveransadressen. Vid frakt med Postnord är uppdatering av leveransadress möjlig mot en kostnad om 200 kr.

Företagskunder kan uppdatera sin leveransadress fram tills dess att varan har lämnat vårt lager. Kontakta oss omgående om du vill ändra leveransadressen.

Mottagande av leverans och outlösta paket

Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan ta emot, kvittera och inspektera leverans vid det överenskomna leveranstillfället. Om personen inte är tillgänglig för att ta emot leveransen medför det kostnader som vi förbehåller oss rätten att debitera dig för. Dessa kostnader kan exempelvis uppkomma om personen inte varit tillgänglig för att ta emot leveransen, inte kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter, eller utan giltig anledning vägrat ta emot leveransen. Vid bomkörning tillkommer en kostnad om på minst 690 kr, beroende på storleken på beställningen.

Om en beställning som levererats till ett uthämtningsställe inte hämtas ut uppstår också kostnader. Vid leverans till uthämtningsställe kvarligger försändelsen i 14 dagar hos postombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager. Vid outlöst paket som kommer i retur till oss debiterar vi en avgift på 200 kr som dras direkt från det beloppet som eventuellt ska återbetalas. Om din vara inte omfattas av ångerrätt eller inte godkänts för retur av oss så kommer vi att kontakta dig för nytt leveransförsök av din beställning.

Transportskador

Vid en transportskada, där en försändelse skadats i transporten, måste följande uppfyllas för att reklamation av din försändelse ska vara möjlig:

  • Skada måste noteras på fraktsedel hos chaufför vid mottag av försändelse, det är viktigt att du begär en kopia på detta i samband med leverans som du kan skicka till oss.

  • Reklamation görs inom 24 timmar via vårt reklamationsformulär.

Vid mottag av försändelse: Kontrollera alltid yttre emballage på din försändelse noga direkt vid leveranstillfället innan fraktsedel signeras. Om emballaget är skadat måste det noteras på chaufförens fraktsedel, det hjälper oss att handlägga ditt ärende på bästa sätt. Ansvaret för varans skick övergår till dig så fort leveransen kvitterats mottagen av transportör.

Reklamation måste ske inom 24 timmar för att skadan ska kunna reklameras hos transportör. Även s.k. dolda transportskador, som upptäcks först när varan packats upp, måste också rapporteras inom 24 timmar till oss. Kontrollera därför omedelbart inre emballage och varans skick efter leverans.

Vid reklamation är du välkommen att använda vårt reklamationsformulär. Här beskriver du reklamationen och bifogar bilder som du tagit på varan, emballaget och dess fel. Efter att vi mottagit din anmälan kommer du att få information om nästa steg i processen eftersom det varierar från fall till fall.

Reklamation

Konsumenter

Enligt konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera ett fel i en produkt i upp till 2 år från den dag du tog emot produkten, om felet är ett fabrikationsfel. Om varan är av sådan beskaffenhet att den är avsedd att användas under en väsentligt längre tid vid normal användning är fristen istället 5 år. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, dvs. inte fel som uppkommit till följd av ovarsam hantering, handhavandefel, slitage eller underlåtenhet att följa skötselanvisningar.

En reklamation av ett synligt fel måste göras omedelbart när du upptäcker felet eller inom skälig tid. En reklamation inom två månader från det att du upptäckte felet anses alltid ha skett inom skälig tid. Länna Möbler ansvarar inte för fel i varan som uppkommit till följd av vårdslös hantering eller underlåtenhet att följa skötselanvisningar. Förpackningar skall sparas och dokumenteras.

Om du vill klaga på en produkt, vänligen kontakta vår reklamationsavdelning genom att fylla i formuläret för reklamation.

Klagomål

Konsumenter

I enlighet med konsumentköplagen har du som kund rätt att reklamera fel på en vara i upp till 3 år från det datum som du mottagit varan, om felet är ett fabrikationsfel. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, d.v.s. inte fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts.Reklamation av ett synligt fel ska göras direkt då du upptäcker felet eller inom skälig tid. En reklamation som sker inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid som gjord inom skälig tid. Länna Möbler ansvarar inte för fel på varan som uppstått till följd av vårdslös hantering eller att skötselråd ej följts. Emballage ska sparas och dokumenteras.Om du önskar reklamera en vara kontaktar du vår reklamationsavdelning. För att underlätta handläggningen av ditt ärende ber vi dig skicka kvitto/ordernummer, ditt namn samt kontaktuppgifter, vilken artikel det gäller, bilder på felet samt en kort beskrivning till e-post: [email protected].

Företagskunder

Företagskunder har enligt köplagen rätt att reklamera fel på en vara i upp till 2 år från datumet för mottagande av varan.

Skulle en levererad vara visa sig ha ett fel som Länna Möbler ansvarar för ska du genast, inom 6 dagar, skriftligen meddela oss. Om felet beror på Länna Möbler, kommer vi efter eget val åtgärda felet antingen genom att reparera felet eller ersätta varan. Vi har ingen skyldighet att lämna skadestånd eller på annat sätt ersätta dig för kostnader som eventuellt uppstår på grund av felet. Levererad vara får inte returneras utan att detta i förväg har godkänts av Länna Möbler. Länna Möbler ansvarar inte för fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage, att skötselråd inte har följts, eller om felet uppstått på något annat sätt som inte är beror på Länna Möbler.

Om du önskar reklamera en vara ber vi dig kontakta oss på [email protected]. För att underlätta handläggningen av ditt ärende ber vi dig skriva ordernummer, ditt namn och, kontaktuppgifter, vilken vara det gäller, samt skicka med bilder på felet och en kort beskrivning av ärendet.

Naturmaterial

Många av varorna vi säljer är tillverkade av naturmaterial såsom sten, trä, läder, metall med mera. Naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, kalkspat, sandgropar, märken och ärr i naturläder med mera. Dessa naturliga variationer är egenskaper som formgivaren ofta ämnat bibehålla eller på annat sätt förhöja som en del av designen och utgör inte giltig orsak till reklamation.För att naturmaterial ska bibehålla god kvalitet över tid skall de skötselråd som vi tillhandahåller vid köp och på hemsidan följas. Vid skador och slitage till följd av att dessa råd inte har följts förbehåller sig Länna Möbler rätten att neka en reklamation.

Avbryta ett köp av beställningsvara

Om du önskar avbryta en redan genomförd beställning av en specialbeställd vara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Vänligen kontakta oss så fort du kan om du önskar avbryta en beställning. Detta bör ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta köpet även efter 24 timmar men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör, vilket vi inte kan garantera. Om det medför kostnader för oss att avbryta beställningen efter att varan börjat producerats så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för detta på det återbetalade beloppet, ex. genom att behålla hela eller delar av erlagd handpenning.

Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.

Force majeure

Vi kommer alltid att göra allt som står i vår makt för att du som kund ska få din vara levererad. Länna Möbler kan dock inte ta ansvar för förseningar till följd av extraordinära händelser eller omständigheter som ligger utom vår kontroll och som vi inte rimligen kunnat förutse eller övervinna utan betydande ekonomiska förluster. Detta innefattas bland annat av naturkatastrof, strejk, krig, upplopp, blockad, ingrepp av offentlig myndighet, eldsvåda, explosion, bojkott samt andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar förseningar hos leverantörer och/eller leverans.

Säkerhet

www.lannamobler.se är krypterad med Verisign 256-bitars SSL-skydd vilket syns i URL-fältet, vilket skyddar dig från osäker hantering av personuppgifter. För betal- och kreditkort använder vi oss av Klarna. När du handlar hos oss förflyttas du till en krypterad säker sida där betalningen sker. Inga kontouppgifter eller personuppgifter lagras av oss. Kortbetalningarna innefattas av säkerhetsstandard 3D-Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över internet.

Särskilda köpvillkor vid köp av outletvaror

Då du som kund köper en outletvara gäller vissa särskilda villkor. Outletvaror kan exempelvis vara; begagnat, returer, defekta på olika sätt, överskottslager eller skyltexemplar. Priset är kraftigt reducerat för att kompensera för varans skick. Eventuella fel kan exempelvis vara att varan är smutsig, repig eller har något annat märke. Men varan kan likväl vara i nyskick och komma i ouppackat emballage. Samtliga outletvaror säljs i befintligt skick. Du som kund har undersökningsplikt och vi rekommenderar dig därför att komma in och se produkten i vår butik eller på vårt lager om du har möjlighet.

Vi har ett begränsat antal av varje vara och utbudet varierar. Först till kvarn gäller alltid. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar, lagerdifferenser och tekniska felaktigheter samt förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera detta. Öppet köp eller bytesrätt gäller ej på outletvaror.

Tvister

Konsumenter

Vi strävar alltid efter att lösa uppkomna tvister på ett sätt som gör dig som kund. Vid situationer där vi dock inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, på hemsidan www.arn.se, eller via adressen Box 174, 101 23 Stockholm.Du kan också använda dig av EU:s onlineplattform för hantering av klagomål, som finns tillgänglig på EU-kommissionens hemsida, ec.europa.eu/odr.Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument på www.konsumentverket.se.

Företagskunder

Tvister som uppstår i anledning av dessa Allmänna Villkor ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”). Skiljeförfarandets säte ska vara Göteborg. Språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk materiell rätt ska gälla för dessa Allmänna Villkor.

Regler för förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän.

Parterna förbinder sig, utan begränsningar i tiden, att inte avslöja förekomsten av eller innehållet i skiljedom i anledning av detta Avtal eller information om förhandlingar, skiljeförfarande eller medling i anledning av detsamma. Vad som föreskrivs i denna punkt gäller inte såvida annat följer av lag, annan författning, myndighets bud, börsregler eller god sed på aktiemarknaden eller annars erfordras för doms verkställighet.