Svensk elegans med Orrefors

Svensk elegans med Orrefors - hero

Intervjuer

2023-04-17

Ett nytt kapitel läggs till orrefors historia. Grunden är densamma – att förvandla kalk, sand och soda till storslagna glasobjekt – men nu renodlas designen och förs in i framtiden. Vi träffade varumärkets creative director, david carlson, för att prata om hur svenskt glas står sig idag och vilka nya produkter och formgivare vi kommer att få se under våren.

Orrefors berättelse startade 1898 i det småländska klustret av glasbruk och blev snart världsledande på konstnärligt och elegant glas. Så pass erkänd blev deras glasproduktion, att dom var med om att forma begreppet Swedish Grace ute i Europa.

Idag erbjuder Orrefors tidlösa premiumprodukter ritade av namnkunniga formgivare för en designintresserad publik. Glaset och formen kommer dock alltid att vara i fokus, med sin enkelhet, funktion och elegans.

Vi tog en pratstund med Orrefors creative director David Carlson, för att höra mer om det anrika företagets framtida resa.

Orrefors har en lång och intressant historia, om vi gör några nedslag – vilka händelser har varit avgörande för framgångarna?

Orrefors ansågs som världsledande under stora delar av 1900-talet. Det stora genombrottet kom på världsuställningen i Paris 1925 där man slog världen med häpnad med det rena kristallglaset och den utsökta gravyren av formgivarna Simon Gate och Edvard Hald. Detta ledde fram till den stilepok som idag generellt kallas Swedish Grace. På 1950-talet lanserades Äpplet av Ingeborg Lundin och Tulpanglasen av Nils Landberg som återfinns på prestigefyllda museer världen över, och som säljs för höga belopp på de stora auktionshusen. Gunnar Cyrén kom i generationen därefter och hans Nobelservis tillverkas än idag.

Svensk elegans med Orrefors - 1 desktop

”Svensk glasindustri har stukats de senaste decennierna, men Orrefors står kvar. Att orka hålla ut och vara konsekvent blir ännu mer viktigt framöver; att inte svikta i tron på att renodla sitt formspråk.”

– Mårten Claesson från Claesson Koivisto Rune

Vari ligger den stora skillnaden mellan Orrefors idag och tidigare?

Det nya Orrefors som kunder möter idag har tagit avstamp i varumärkets roll vad gäller de eleganta produkterna som gav upphov till Swedish Grace, men också framväxande av hela begreppet Scandinavian Design. Innovation, hållbarhet, elegans och tidlöshet har alltid varit bärande faktorer, och vi har nu adderat insikter vad gäller behov och förändringar inom design och inredning och i samhället i stort. Detta har skapat ett attraktivt varumärke som vi är övertygade om ska vara relevant för svenska och internationella målgrupper även i framtiden.

Svensk elegans med Orrefors - 2 desktop

David Carlson är själv en välkänd figur inom Designsverige. Under sina 20 år i det Malmöbaserade egna företaget David Design medverkade han till det uppsving svensk design fick, både i Sverige och internationellt. Han har utvecklat produkter med erkända designers som Konstantin Grcic, Eero Koivisto, Inga Sempé och Karim Rashid och oförtrutet arbetat med omvärldsbevakning av designområdet. Den fingertoppskänslan har han tagit med sig till Orrefors.

Svensk elegans med Orrefors - 3 desktop

”Vi ser fram emot ett nära samarbete inte bara med produkter utan i samtalet gällande design i förhållande till vad som händer i världen just nu. Ett nära samarbete med produktutveckling där vi tillsammans kan förflytta Orrefors mot en hållbar framtid i samklang med produkt och miljö.”

– Monica Förster om samarbetet med Orrefors

Du har själv, i mer än 25 år, varit en drivande kraft för svensk designs spridning. Hur står sig svenskt glas?

Svenskt glas står sig mycket bra. Tidigare har Orrefors positionerat sig mot tillverkare av kristallglas, men idag ser vi oss mer som ett samtida varumärke inom design och inredning. Inom denna kategori är vår målsättning att åter bli världsledande inom vårt material – glas. Det Red Dot award som vi nyligen fick för Monica Försters serie Reed är en trevlig belöning längs vägen.

Svensk elegans med Orrefors - 4 desktop

Vad utmärker en modern Orrefors-produkt?

En modern Orreforsprodukt har mycket hög kvalité vad gäller materialitet, formspråk och funktion. Den är relevant för dagens konsumenter som söker produkter till det moderna hemmet. Den är tidlös och utvecklad för att tåla tidens tand under lång tid. Goda exempel är till exempel vasserien Ensemble av Benjamin Hubert och ljuslyktorna Tou av Claesson Koivisto Rune.

Svensk elegans med Orrefors - 5 desktop

Vilka nya produkter kommer vi att se under våren och av vilka formgivare?

Vi väljer att jobba med formgivare som delar vår syn på samtida design av högsta kvalitet. Nya formgivare i Orrefors stall är bland annat Monica Förster, Claesson Koivisto Rune, Benjamin Hubert och Andreas Engesvik. Alla mer eller mindre kända av den internationella målgrupp som söker produkter i en sann skandinavisk designtradition.

Det är många spännande produkter på gång och även en del oväntade samarbeten som kommer att lyfta Orrefors till nya höjder. Konsumenterna kommer också möta en pånyttfödd tonalitet och ett bildspråk som kommer att göra det väldigt tydligt att Orrefors är att räkna med i framtiden.

Svensk elegans med Orrefors - 6 desktop

"Vi legger vekt på det subtile i forseggjorte proporsjoner, vinkler, radier, dimensjoner og raffinement. En slags oppdatert videreføring av "less is more" som vi ser på som essensen av Orrefors gjennom tidene."

Mårten Claesson, Claesson Koivisto Rune, om å inkorporere Orrefors' designarv i sin egen design.

Apropos fremtiden, hvordan ser den ut?

Bærekraft er grunnlaget for all vår produktutvikling, og vår lange historie med produkter som går i arv i generasjoner eller selges på vintage- og auksjonsmarkedet er et godt bevis på dette. Å motvirke slitasje er viktig i en verden som trenger fred og ro.

Svensk elegans med Orrefors - 7 desktop

Vi har en omfattande omvärldsbevakning och följer med stor intresse vad som sker inom design, inredning och trender generellt. Optimering av sortimentet pågår löpande och vårt mål är att ses som ett världsledande designvarumärke hos yngre stilmedvetna konsumenter.

En glasklar väg framåt

Historien om glaset från Orrefors skrivs fortfarande. Deras produkter uppfyller principerna för skandinavisk design: innovation, funktionalitet, hantverk, tidlös estetik och hållbar kvalitet – samtliga viktiga värden som överlever tidens tand, och resulterar i designobjekt som varar hela livet.

Utforska vårt stora sortiment av Orrefors här.

Liknande magasinsartiklar

Länna möbler logoLänna möbler logo
Över 300 varumärken
Upptäck skandinavisk design från över 300 ledande varumärken.
Över 200 000 produkter i lager
Just nu har vi över 200 000 produkter i lager, redo att skickas.
Endast originaldesign
Länna är auktoriserade återförsäljare av alla varumärken vi säljer.
Hållbar inredning
Handla inredning och designmöbler som håller en livstid och förhoppningsvis generationer.
Följ oss

Få 10% på ditt första köp

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 10% rabatt på ditt första köp samt inspiration, erbjudanden och spännande nyheter.

Copyright © 2024 Länna möbler AB
Org.nr 556311-2936

Siteinfo | Payment images | Klarna
Siteinfo | Payment images | Visa
Siteinfo | Payment images | Mastercard
Siteinfo | Payment images | Swish
Siteinfo | Payment images | AmericanExpress
Siteinfo | Shipping images | Postnord
Siteinfo | Shipping images | Airmee
Siteinfo | Shipping images | LÄNNA Delivery
Siteinfo | Payment images | Klarna
Siteinfo | Payment images | Visa
Siteinfo | Payment images | Mastercard
Siteinfo | Payment images | Swish
Siteinfo | Payment images | AmericanExpress
Siteinfo | Shipping images | Postnord
Siteinfo | Shipping images | Airmee
Siteinfo | Shipping images | LÄNNA Delivery