Fri frakt inom Sverige

Mitt hem, mitt tempel

 

På 1990-talet växte intresset kring inredning och design i Sverige. Suzanne Sandströms känsla för form och tidlöshet blev en viktig del i hennes arbete med att förändra människors relation till design. Nu glädjs hon åt en återupplivning av den svenska stoltheten och att fokus åter ligger på lokal produktion. 

 

Fotograf | Erik Lefvander Creative Director | Therese Sennerholt Text | Jonna Dagliden Hunt

Klassiska Snoopy i grönt pryder den moderna skänken tillsammans med böcker och en bukett.

 

 

SUZANNE SANDSTRÖM

Ålder | 69 år

Bor | Hammarby Sjöstad samt på Utö i Stockholms skärgård.

Bakgrund | Har jobbat med inredning sedan 1990-talet, bland annat på NK Inredning, sin egen butik Hamnmagasinet på Utö samt som inredare och inköpare för Länna Möbler mellan 2005 och 2016.

 

 

Sedan slutet på förra seklet har Suzanne Sandström ­varit med och drivit på intresset för inredning i Sverige. Det började på Nordiska Kompaniets inrednings­avdelning, den egna butiken Hamn­magasinet på Utö i Stockholms skärgård, och som inredare och inköpare för Länna Möbler i ett och ett halvt decennium. Vad som började med en jakt på ett sido­bord, slutade i en lång resa tillsammans med Länna Möblers grundare Mattias Gustafsson. I ett första möte kom de snabbt in på att de kanske skulle samarbeta.  

– Efter att jag pratat med Mattias en stund, tittade han på mig och frågade: Vad gör du nu för tiden? Jag hade gjort lite uppgraderingar i huset på Utö, renoverat lite här och där. “Lite för lite”, svarade jag.

Där började en lång häftig resa tillsammans, vid en anonym rondell i Länna där det behövde skapas något som motsvarar Hamngatan och Nybrogatan i stan. Vi gjorde om butiken, tog in nya varumärken. Jag skojade och sa att: “Det här blir en utmaning”. 

– Men vi lyckades, säger Suzanne Sandström, som lämnade inredningsvärlden 2016, i alla fall professionellt. 

Lägenheten har en öppen planlösning och i övergången mellan kök och vardagsrum finns den mysiga matplatsen – ett runt bord omgivet av Sam Larssons spännande stol från 1974. Rummets olika användningsområden avgränsas med stora mattor, som samtidigt skapar en helhet tack vare mattornas enhetliga färgskala.

 

 

Idag fokuserar Suzanne på barnbarnen, huset på Utö, resor och så oasen i stan: lägenheten i Hammarby Sjöstad i Stockholm som hon delar med maken Per. Tittar man ut från någon av de två balkongerna skymtar Henrikdals­kanalen med dess färjetrafik åt ena hållet och Södermalms praktfulla Sofia församling åt det andra. 

I vardagsrummet skapar skira gardiner en ombonad känsla i kontrast till den strama arkitekturen. Är det något som sätter prägeln i Suzannes inredning är det just tidlösheten. Att blanda gammalt och nytt, klassisk design med ny form. När det kommer till färg gillar hon att variera efter årstid, lite murrigare om hösten och sprudlande om våren. 

– Att vara lekfull, busig och att sticka ut tycker jag är ­jättekul, säger Suzanne.

Den grafiska och ärvda mattan Tånga har en hedersplats i vardagsrummet och är formgiven av Märta Måås Fjetterström. Det stiliserade mönstret möter fint det moderna soffbordet Tavolo con Ruote från FontanaArte.

 

 

För Suzanne är det viktigt att omge sig med saker hon själv känner glädje av att se. Det finns inget tråkigare än människor som tror man måste följa sin ålderskurva,  oavsett om det är i hemmet eller inom mode. Eller att släpa omkring på ärvda saker bara för att man måste. Det ska finnas glädje i det man har omkring sig. “Mitt hem är mitt tempel”, säger hon, och beskriver hur ljuset i lägenheten skapar nya upptäckter varje dag.

– I morse flödade ljuset in här och fick bladen på en av mina växter att lysa. Bladen blev alldeles sammetsröda, beskriver hon.

Genomgående i lägenheten finns kopplingar och minnen på välkomponerade ytor. Märta Måås Fjetterströms matta Tånga som är ett arv, eller de limiterade tallrikarna med motiv av Jesper Waldersten som Suzanne köpte i porslinsfabriken i Gustavsberg. 

Här finns också skulpturer inköpta på en resa till Syd­afrika, Vitras House Bird som påminner henne om hur dottern en gång i tiden hade en tam kaja vid namn Kaj. Och Rangthong-skålarna av thailändsk-amerikanen Javid Thong som Suzanne älskar för det rustika materialet. 

– Jag älskar det sensibla och taktila, naturmaterial så som sten, järn, silver och metaller. Alla skojar med mig om att jag har mina händer på allt. Jag tar på allt innan vi fattar beslut, säger hon.

Med en stilfull, och elegant ­sammanhållen, färgskala blir det enkelt att mixa ­favoritobjekt utan att det känns stökigt. På den ­moderna förvarings­serien från Montana står tidlösa klassiker från ­BonniBonne, Oluce och Vitra bredvid traven av nya och ­gamla ­coffeetable-böcker.

 

 

När vi träffar Suzanne har Sverige sakta men säkert börjat öppna upp efter pandemin – en tid som inte minst påverkat synen på våra hem. För Suzanne, som befann sig i Sydafrika under februari 2020, blev det en lång resa hem präglad av tankar om hur framtiden skulle bli. Till en början undrade hon mycket hur det skulle gå för handeln. 

– Möbelmakarna har ju sålt över all förväntan. Vi har fått mer fokus på inredning och hemmet. 

Det känns som att människor kanske börjar omvärdera vad som är viktigt – tidlösheten, att man vågar mixa och att man ska trivas länge med föremålen. Bra design måste inte vara ritat för 50 år sedan. “Se bara på varu­märken som &Tradition, Hay och Asplund, de skapar framtidens klassiker”, säger Suzanne som också ser en tillbakagång till att uppskatta det lokala. 

– Generellt kommer miljötänk bli jätteviktigt framöver. Att människor känner att möbler och inredningsdetaljer är tillverkade på ett bra och hållbart sätt. 

Vi måste börja värna om det lokala och inte producera i länder på andra sidan jorden. Vi kan börja med Europa, så som glas i Tjeckien, eller trä i Slovakien. Men vi måste också våga gå hela vägen och uppmuntra tillverkning i Sverige. 

Vi höll på att tappa trä- och möbelindustrin, inte bara tillverkningen utan även värdet av svensk design. Jämför med danskarna och den danska stoltheten, det finns inte ett danskt hem utan en dansk klassiker. Men det är på väg tillbaka här också; unga formgivare tar tillbaka den svenska stoltheten, avslutar Suzanne. 

I en vackert inredd vrå samsas den mörkgröna ­designikonen CH24, Y-stolen, med det minimalistiska skrivbordet Tati i mörk ek. Helheten kompletteras med den moderna bordslampan Tab T i en exklusiv färg, ­personliga inredningsdetaljer och vacker konst.

 

 

SUZANNE SANDSTRÖM TIPSAR | Tre svenska aktörer i framkant

 

Verk 

Arbetar uteslutande med svenska råvaror och tillverkar alla möbler i Sverige. ”Verk är ett ­alldeles utmärkt exempel på svensk produktion när den är som bäst.”

 

Niclas Hoflin

Grundare av Rubn som tillverkar lampor i en före detta nerlagd fabrik i Hässleholm. ”Där tillverkas allt. Niclas har slagit igenom enormt utomlands och finns i många hotell- och ­restaurangmiljöer. Han har verkligen fått liv i något som lagts ner.”

 

Emma Olbers

Designer med stort fokus på hållbar och miljövänlig möbelproduktion för kunder som ­Stolab och Tre Sekel. ”Hon är en ledstjärna i sammanhanget, hon går stenhårt fram och är verkligen på gröna barrikaderna. Spana in biblioteket i Nationalmuseet som Emma designat.” 

Det ombonade sovrummet är inrett i varma toner i höstens färger, en härlig blandning av klassiskt och modernt.

HANDPLOCKAT | suzanne sandström

Suzanne Sandströms moderna lägenhet i Hammarby Sjöstad i Stockholm präglas av en tilltalande tidlöshet. Den ombonade känslan kommer av en ­härlig blandning av gammalt och nytt. För Suzanne är det viktigt att omge sig med möbler och inredningsdetaljer som hon tycker om och blir glad av ­oavsett om det är en sak hon köpt eller ärvt. 

Suzannes funderingar stämmer väl överens med Länna Möblers filosofi om att investera i saker som man tycker om och som håller i generationer. Här nedan ser du ett axplock av produkterna som återfinns i hennes hem.

Här ser du ett axplock av produkterna som återfinns i hennes hem.