50 år av designarv

50 år med designarv - hero

Lansering

2023-04-01

I år firar vi att LÄNNA har funnits som möbelbutik sedan 1973 – det är fem decennier av designhistoria som har följt med sin tid.

Idag är LÄNNA känt för att erbjuda kvalitetsdesign i tidlös stil för skandinaviska hem, såväl designikoner som morgondagens klassiker, men det började inte med möbler. För att bättre förstå vilka vi är idag måste vi ta en titt i backspegeln.

Allt börjar med en företagsam man som hette Wilbur Gustafsson. Året är 1941, ute i Europa rasar kriget och i Stockholm tas det beslut på att bygga tunnelbana för att länka de planerade förorterna till staden. I tätorten Handen, i södra Stockholm, startar Wilbur Gustafsson en fabrik som ska tillverka transportlådor av plywood. Företaget kommer att kallas Plywood-Produkter och de får snart uppdrag av Försvarsmakten, Åhléns, Sveriges Radios Symfoniorkester och bagerier runtom i Stockholm, som har behov av dessa stadiga lådor.

Dessutom förser man den världskände fotografen Sven Gillsäter med förvaring till sin utrustning när han reser till Galapagosöarna.

Med utveckling och spridning av plasten som material sjunker så sakteliga efterfrågan på plywoodprodukter under 1960- och 1970talet och direktör Gustafsson står inför ett vägskäl – att helt lägga ner verksamheten eller ändra vad man erbjuder.

50 år av designarv - 1 desktop

Samtidigt har den stora barnaskara som fötts under 1940-talet flyttat hemifrån och förorternas nybyggen ökar. Folk behöver möblera sina nya hem och intresset drivs på genom att flera heminredningsmagasin startar. Kunden som tidigare har köpt möbler för att de ska hålla livet ut blir nu intresserad av att förnya och byta ut sina möbler.

Postorderföretag tillgängliggör möbler till lägre priser, men en ny typ av kund dyker också upp som vill ha mer personliga och originella produkter. Den kunden blir målgrupp för Wilburs söner, som startar en möbelbutik i den gamla industrilokalen i Haninge. Året är nu 1973.

Under 1970-talet i Sverige går möbelbutiken samman med distributionskedjan Europamöbler. Inom kedjan är butiken i Haninge lyckosam, de många människorna som flyttar in i folkhemmets miljonprogram i söderort köper soffgrupper och sängar att inreda de nya hemmen med. Bröderna säljer möbler på dagarna och levererar med släpvagn på kvällarna.

“Furumöbler, porslinsgeparder och vattensängar sålde som smör”

– minns Mattias Gustafsson, barnbarn till Wilbur, vd och ägare 2002–2020

50 år av designarv - 2 desktop

Verksamheten växer och bröderna Gustafsson hittar en lokal som ingen annan riktigt fått syn på. På ängen mittemot lokalen betar kossor och riksväg 73 bidrar med en mullrande ljudbild. Länna är långt från det väletablerade handelsområde det är idag och många anser att den nya lokaliseringen är dömd att misslyckas. Företaget byter nu namn till Länna Möbler och en ny era tar sin början.

Under 1990-talet lever möbelbranschen upp. Design och inredning blir en livsstilsmarkör genom tv-program där människor får sina hem omgjorda av professionella inredare, hantverkare och en och annan tv-profil.

Design hamnar i fokus för populärkulturen och designern som kreatör stärks genom tv, radio och tryckt press. Ett formgivet föremål ska helst signeras av sin skapare, på samma vis som konstnären gör med sina verk och inredningsdetaljerna närmar sig också det studiobaserade konsthantverket.

Kunderna vill inte bara veta vem som designat produkten, de vill också ha fler trendiga uppdateringar och säsongsbetonade förslag för att förnya sina hem.

50 år av designarv - 3 desktop

Willburs barnbarn Mattias Gustafsson kommer in i bolaget och med nya ögon ifrågasätter han hur kedjekulturen byggt ett sortiment av lågkvalitetsprodukter. Han tror att kunden är mogen för bättre designprodukter och större varumärken som har en tydlig profil. Och sakta men säkert börjar LÄNNA sin resa mot att bli en destination som erhåller utvald design för det skandinaviska hemmet.

“Stilar förändras ju med tiden men vi har aldrig varit fast i en särskild stil. Den profil vi ändå har beror på att vi varit så selektiva när vi valt ut våra varumärken, att det är varor som vi kan stå för.”

– Mattias Gustafsson

Det visar sig snart att den strategin ligger väl i tiden. Gemene mans stora intresse för att göra i ordning hemma leder till nya inredningsstråk i Stockholms innerstad, som erbjuder nischat utbud designutbud på samma gata som det säljs mode. Konkurrensen till det som Länna Möbler gör är dock liten, men Svensk Form och livsstilsbutiken R.O.O.M håller stockholmarna intresserade.

“Någonstans där och då blev vi en destination för många generationer och målgrupper – både föräldrar och barn, trendiga hipsters och damer från Östermalm.”

– Mattias Gustafsson

Internet är flugan som förändrar framtiden och Länna Möbler börjar tidigt rita på sin internetbutik, som lanseras 2008. Att handla på nätet är vid den här tiden inte ovanligt men många tror ändå att det inte går att sälja exklusiva möbler online. Men e-handeln växer.

50 år av designarv - 4 desktop

Även den fysiska butiken växer, byggs ut och renoveras. Utställningen med utvalda möbler i inredda miljöer, växer sig rejält stor – till hela 4000 kvm. Här ryms både en permanent utställning av möbler för både inomhus- och utomhusbruk och en utställningsdel som kontinuerligt uppdateras av butikens kreativa stylister – och så är det än idag.

“Vi får ofta höra av nya kunder som kommer till butiken, att de förvånats över att de kunde hitta ett helt universum av kvalitetsdesign bakom den enkla fasaden!”

– Ellen Ehrensky, Lead Category Manager

Passionen för ikonisk design som passar för det skandinaviska hemmet går bra och på 10-talet är LÄNNA den största återförsäljaren av danska Fritz Hansen och tillsammans tar man fram den framsidesklädda Sjuan – unik för LÄNNA – vilket snabbt blir en bästsäljare.

50 år av designarv - 5 desktop

Under år 2020 blir LÄNNA en del av Nordiska Galleriet Group som ett steg i att ta den skandinaviska stilen ut i världen och att internationellt expandera. I grannländerna Finland, Norge och Danmark öppnas e-handel och 2022 köps norska möbelaffären A.Huseby upp och gör därmed norska LÄNNA till marknadsledande på skandinavisk design.

Trots internationell utveckling ligger LÄNNAs butik fortfarande kvar på ängen, där korna tidigare betade och jorden brukades. Byggnaden är fortfarande enkel och opretentiös och området är inte heller särskilt speciellt. Men det har förändrats. När vi först kom hit var vi ensamma – nu är vi del av en stor vibrerande handelsplats.

Innanför våra dörrar döljer sig den stora utställningen – som en oas fylld av skandinavisk formgivning och ikonisk design. Något helt klart oväntat för den som aldrig tidigare besökt oss. Vi har inte flyttat till en exklusiv adress i innerstan av den enkla anledningen att vi tror att vår genuina historia har värde och att vi är en del av en större samhällsbild.

50 år av designarv - 6 desktop

När den här texten skrivs har vi funnits i 50 år. Ett halvt sekel av designhistoria.

Det firar vi med att släppa jubileumsprodukter under året i samarbete med de några av de varumärken som varit med på resan. Kvalitetsvarumärken som delar de värden vi har och med produkter som är gjorda för att hålla över tid – i minst 50 år.

Varmt välkommen till oss i Länna och tack för att ni har gjort vår dröm möjlig.

Liknande magasinsartiklar

Länna möbler logoLänna möbler logo
Över 300 varumärken
Upptäck skandinavisk design från över 300 ledande varumärken.
Över 200 000 produkter i lager
Just nu har vi över 200 000 produkter i lager, redo att skickas.
Endast originaldesign
Länna är auktoriserade återförsäljare av alla varumärken vi säljer.
Hållbar inredning
Handla inredning och designmöbler som håller en livstid och förhoppningsvis generationer.
Följ oss

Få 10% på ditt första köp

Välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 10% rabatt på ditt första köp samt inspiration, erbjudanden och spännande nyheter.

Copyright © 2024 Länna möbler AB
Org.nr 556311-2936

Siteinfo | Payment images | Klarna
Siteinfo | Payment images | Visa
Siteinfo | Payment images | Mastercard
Siteinfo | Payment images | Swish
Siteinfo | Payment images | AmericanExpress
Siteinfo | Shipping images | Postnord
Siteinfo | Shipping images | Airmee
Siteinfo | Shipping images | LÄNNA Delivery
Siteinfo | Payment images | Klarna
Siteinfo | Payment images | Visa
Siteinfo | Payment images | Mastercard
Siteinfo | Payment images | Swish
Siteinfo | Payment images | AmericanExpress
Siteinfo | Shipping images | Postnord
Siteinfo | Shipping images | Airmee
Siteinfo | Shipping images | LÄNNA Delivery