Att förbättra en ikon

Att förbättra en ikon - img 1

Inspiration

2022-05-16

Det var inte en slump att det hypade finska varumärket Vaarnii fick upp ögonen för svenske modernisten Hans-Agne Jakobsson. Formgivaren som oförtröttligt designade och tillverkade hundratals, kanske till och med tusentals, lampor under senare hälften av förra seklet. Gemensamt har de en förkärlek till furu och ett enormt kunnande om trämaterialets möjligheter.

Vaarnii har sedan starten 2021 samarbetat med ett imponerande antal erkända och innovativa designer för att formge kollektioner som beskrivits som både brutala och sofistikerade. Men med den senaste produktlanseringen har man blickat bakåt och återlanserat en serie belysning skapad under 1950-talet av Hans-Agne Jakobsson.

 I fokus står de tre pendelarmaturerna med samlingsnamnet “Hans Pendant” och sinsemellan döpta med serienummer – på modernististiskt, reducerat vis. Alla lamporna har en lekfullt geometrisk och grafisk form; men där silhuetten för pendeln 1001 liknar ett maya-tempel, ser 1002:an ut som en oval och 1004:an en octahedron, d.v.s. en dubbel pyramid.

Att förbättra en ikon 2

Dessa skulpturala föremål kan tyckas bekanta, vilket de säkerligen också är. Jakobssons originella pendelarmaturer av furufaner var mycket populära under andra hälften av 1900-talet, särskilt i de nordiska länderna.

 Hans Pendants fanns ofta i modernistiska hem tillsammans med Alvar Aaltos, Arne Jacobsens och Bruno Mathssons möbler. Men formgivaren bakom träbelysningen höll en mer lågmäld profil, än dessa samtida ikoner. Istället är historien om Jakobsson och hans stora katalog av djärv och innovativ ljusdesign i stort sett oberättad.

Att förbättra en ikon 3

Det finns inte mycket skrivet om hans karriär, motivation eller uppdrag. Det mesta av vad vi förstår av Jakobssons verk härleds från hans omfattande produktion; de många föremålen, mestadels lampor, som han designade och tillverkade på sin fabrik med samma namn; Hans-Agne Jakobsson AB, i den lilla sydsvenska staden Markaryd.

 Jakobsson var en mästare på belysning, i sin betydelses fulla mening, och lade hela sin karriär på detta område. Han följde tidens stilriktningar och det som började med geometriska finurligheter under 50-talet, gav så småningom vika för organisk och allt mer vågad design under 60-talet. Karakteristiskt för hela hans formgivning var ett djupt kunnande om konstruktion, designgrad och den dolda glödlampan; ljuskällan syns aldrig i en Jakobsson-belysning.

Att förbättra en ikon 4
– Det var tydligt att Jakobssons smarta användning av furufaner och livslånga utveckling av tekniken inte kunde förbättras.

Enligt Vaarnii var det tydligt att Jakobssons smarta användning av furufaner och livslånga utveckling av tekniken inte kunde förbättras. Så, i enlighet med Vaarniis direkta och ärliga tillvägagångssätt – istället för att imitera, skaffade de istället Jakobssons originalritningar och satte igång att omkonstruera dem för en ny era.

Vaarnii valde att återlansera ett litet urval av Jakobssons taklampor och arbetade med att göra subtila förbättringar och uppdateringar. Bland annat tog Vaarnii fram furufaner av ypperlig kvalitet, vilket gett originaldesignen en dimension extra och ger finare ljusgenomströmning till faneret. Också de inre delarna uppgraderades varsamt och i de pendlar där plastkomponenter tidigare varit del, fick nu uppdaterade dito i furu.

Att förbättra en ikon 5
Att förbättra en ikon 6

Målet för hela Vaarniis katalog av möbler och belysning, är att lägga grunden för en ny era av finsk design och möbeltillverkning utav inhemska material som håller i generationer. Varje kollektion består av ett enda naturmaterial, den FSC-certifierade, vilda, finska furun. Namnet Vaarnii kommer från de två finska orden Vaarna som betyder träplugg och och Saarni som översättts till askträd.

Efter klok restaurering finns nu de ikoniska Hans Pendants åter på marknaden och det får vi sända vårt varma tack till Vaarnii för.

Se hela vårt sortiment från Vaarnii.

Liknande magasinsartiklar