Fri frakt inom Sverige
Charles & Ray Eames

Formgivare

Charles & Ray Eames

 

 

Charles Eames och Ray Kaiser träffades 1940 och gifte sig året därpå. Tillsammans fick de en enastående karriär och deras The Eames House är än idag en milstolpe i modern arkitektur. 

Milstolpar

  • 1941, Charles och Ray gifter sig
  • 1945, designade stolarna DCW och DCM
  • 1949, Eames House, Case Study House #8
  • 1979, får utmärkelsen Royal Gold Medal

 

Uppifrån och ner:
1. Statement of the Eames Design Process, en skiss av Charles Eames till showen ”What is design” på Louvre 1969.
2. Paret Eames var verksamma i över 40 år och kontoret var verksamt mellan 1943 och 1988.
3. The Eames House ritade paret som en del i ett husprojekt – resultet blev Case Study House #8. 
4. Loungefåtöljen 670 med fotpall, formgiven för Herman Miller 1956.
5. Charles & Ray Eames arbetade tätt och deras samarbete har resulterat i en mängd stilikoner.
6. Paret Eames på en motorcykeln Velocette 1948 i dokumentären EAMES: The Architect and the Painter.

CHARLES EAMES (1907–1978) | Charles Eames föddes 17 juni 1907 i St Louis, Missouri i USA och var brorson till arkitekten William S. Eames. 

 

Samtidigt som Charles vid 14-års ålder studerade vid Yeatman High School jobbade han deltid på Laclede Steel Company där han kom i kontakt med teknik, teckning och arkitektur. Han studerade två år vid Washington University på ett arkitekturstipendum, innan han avskedades för sitt stora intresse av modern arkitektur. 

 

Charles träffade sin första fru Catharina på universitetet och de gifte sig 1929. Året efter fick de dottern Lucia. Samma år öppnade Charles ett arkitekkontor tillsammans med Charles Gray och Walter Pauley.

 

Charles Eames var starkt präglad av den finska arkitekten Eliel Saarinen. På Saarinens uppmaning flyttade Charles 1938 till Michigan tillsammans med sin familj för att studera vidare vid Cranbrook Academy of Art. Han blev senare både lärare och chef för den industriella designavdelningen.  

 

Tillsammans med Eliel Saarinens son Eero utformade duon prisbelönta möbler för MoMA:s designtävling ”Organic Design”. Deras arbete visade den nya tekniken av träböjning. Tekniken, som ursprungligen kom från Alvar Aalto, använde sedan duon i en mängd plywood-produkter – stolar och andra möbler samt spjälor och bårar till den amerikanska flottan under andra världskriget.  

 

Efter skilsmässan 1941 gifte sig Charles med sin kollega från Cranbrook, Ray Kaiser. Han flyttade med henne till Los Angeles i Kalifornien där de skulle arbeta och leva tillsammans ända fram till deras död. 

 

Charles Eames dog av en hjärtattack på en konsultresa den 21 augusti 1978 och ligger begravd på Calvary Cementary i St Louis. Han hyllades efter sin död med en stjärna på Walk of Fame i just St Louis. 

 

RAY EAMES (1912–1988) | Ray-Bernice Alexandra Kaiser Eames föddes den 15 december 1912 i Sacramento, Kalifornien. Efter att ha flyttat runt och bott i olika städer som liten tog hon studenten 1933 från Bennett Women’s College in Millbrook, New York. 

 

Hon fortsatte studera i New York, nu abstrakt expressionistisk konst med Hans Hofmann. Hon grundade gruppen American Abstract Artists 1936 och hade ett år senare sin första utställning på Riverside Museum of American Art.

 

I september 1940 flyttade hon till Michigan och började studera vid Cranbrook Academy of Art in Bloomfield Hills. Där träffade hon Charles Eames vid förberedelserna inför MoMA:s stora designtävling ”Organic Design”. De gifte sig året därpå och bosatte sig i Los Angeles. 

 

I slutet av 1940-talet designade Ray mängder av tygmönster. Originaltryck av hennes tyger finns på en mängd museum runt om i världen. Flera av hennes tyger har nylanserats av Maharam som del i deras Textiles of the Twentieth Century.

 

Ray Eames dog i Los Angeles 1988, exakt på tioårsdagen av Charles bortgång och hon ligger begravd bredvid sin make på Calvary Cementary.

 

FORMGIVNING | I slutet av 1940-talet konstruerade och byggde paret det banbrytande The Eames House – Case Study House #8. Huset, som är byggt helt och hållet av prefabricerade ståldelar avsedda för industriellt byggande, är beläget på en klippa med utsikt över Stilla havet och är än idag en milstolpe i modern arkitektur. 

 

Under 1950-talet fortsatte deras arbete inom arkitektur och modern design. De fortsatte även att experimentera med nya tillverkningsmetoder och material, bland annat Wire Mesh Chair för Herman Miller. Till en början nämndes endast Charles som formgivare, men efter protester, där han menade att Ray var minst lika involverad i processen, uppgavs bådas namn. 

 

Charles & Ray Eames fick en enastående karriär inom design och arkitektur. Och de utformade och designade under sin karriär flera stora utställningar, till exempel IBMs utställning ”Mathematica: A World of Numbers... and Beyond” (1961). Under de fyra årtionden som de var verksamma anlitade de många uppmärksammade formgivare, Henry Beer och Richard Foy för att nämna några. 

 

Bland några av deras främsta verk syns deras gjutna plywoodstolar – DCW (Dining Chair Wood) och DCM (Dining Chair Metal with a plywood seat) som de ritade 1945. Andra enastående verk är Eames Lounge Chair (1956), Aluminum Group (1958) och Eames Chaise (1968).

 

1979 fick paret utmärkelsen Royal Gold Medal av Royal Institute of British Architects.