Summa inkl. moms: :-
 
Stäng/Fortsätt
Till kassan

KÖPVILLKOR

Köpvillkoren gäller vid köp via nätbutiken, www.lannamobler.se. Vid köp i vår butik i Länna gäller delvis andra villkor.

1. Allmänna villkor

1.1 Ålder

För att köpa en produkt i Länna Möblers nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

1.2 Köp

Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.

1.3 Felaktiga uppgifter

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

1.4 Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.

1.5 Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

2. Priser

I priserna ingår moms med 25 procent. Om du väljer Åland som land i kassan räknas dock summan om till pris exklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.

3. Leverans

3.1 Hämta varorna själv

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager beläget några kilometer från vår butik i Länna söder om Stockholm. Hämtlagrets öppettider finner du här. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation.

3.2 Leverans till Stor-Stockholm (riktnummer 08)

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med Postnord och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
 

Större försändelser levereras med våra egna bilar eller Postnord direkt hem till dig. Om du vid köptillfället valt alternativet ”Frakt inom Sverige” levereras försändelsen till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Har du valt ”Frakt med inbärning, endast Stor-Stockholm”, bär vi in dina varor mot en extra kostnad. Montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig, bokar en tid, och levererar till dig vardagar kl. 9-16.
 

Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat eller har andra önskemål? Kontakta oss

3.3 Leverans till övriga Sverige

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med Postnord och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
 

Större försändelser levereras med Postnord hem till dig, oftast förankrat på en lastpall. Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt" så levereras försändelsen till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit , tidsbokas och levereras till dig vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att Postnord kontaktar dig.
 

Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelar vi dig självfallet om detta så fort som möjligt.

3.4 Leverans till Finland, Danmark, Norge och Åland

(Information om fraktkostnad finner du under punkt 3.6 och punkt 3.7.) Mindre försändelser skickas som paket med Postnord och kan hämtas ut på ditt närmaste utlämningsställe. Om du bor i Danmark eller Finland och har uppgivit mobilnummer så blir du aviserad via SMS, i annat fall blir du aviserad via brev.
 

Större försändelser skickas som pall eller paket. Om du bor i Norge eller Finland/Åland blir du aviserad i förväg via telefon. Om du bor i Danmark föraviseras leveransen i de flesta fall.
 

OBS: vid leverans till Norge och Åland står köparen/mottagaren för eventuella tullavgifter och administrationsavgifter. I samband med införseln till Norge/Åland blir även köparen skyldig att betala inhemsk moms/mva för varorna.

3.5 Leveranskostnad inom Sverige

Alltid fri frakt inom Sverige oavsett ordervärde.

3.6 Leveranskostnad till Finland, Åland och Danmark

Vid leverans tillkommer en fraktkostnad beroende på ordersumman enligt tariffen nedan. Om du vid ett tillfälle handlar för mer än 10.000:- bjuder vi alltid på frakten.
 

Ordersumma Fraktkostnad
0–1.000:- 200:-
1.001–2.500:- 400:-
2.501–5.000:- 600:-
5.001–10.000:- 800:-
Över 10.000:- 0:-


Summorna ovan är inklusive svensk moms. Vid leverans till Åland avses ordersumma ex. moms samtidigt som fraktkostnad debiteras ex. moms. När du väljer "Åland" som land i kassan visas ordersumma och fraktkostnad ex. moms.

3.7 Leveranskostnad till Norge

Leveranskostnaden beror på vilka varor du köper och var i Norge du bor. Kontakta oss för mer information om leveranskostnaden.

3.8 Leverans till övriga länder

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad kan variera beroende på land och typ av varor. Om du anger en leveransadress i annat land utanför Norden kan en extra fraktkostnad tillkomma utöver den som anges i din orderbekräftelse. Kontakta oss för mer information om leveranser till övriga länder. 

3.9 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök

Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Länna Möbler samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.
 

I de fall brev, postpaket (MyPack) eller lastpall/större paket returneras till Länna Möbler av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Länna Möbler debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 inkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 600 inkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Länna Möblers kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Länna Möbler. 
 

I de fall Postnord, DHL eller Länna Möbler kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

4. Leveranstid

Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. 
 

Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1-7 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på lager.

 

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas om specificerad leveransvecka.
 

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna ett meddelande när du lägger din order eller kontakta oss. Till andra länder än Sverige kan en extra avgift tillkomma om du önskar delleverans.
 

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

5. Betalning

5.1 Betalningsalternativ

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, direktbetalning från ditt bankkonto, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Länna kan du betala kontant, med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Kontakta oss om du istället önskar betala i förskott via bank-/plusgiro eller har några frågor om de olika betalsätten.

5.2 Betalning med bank- och kreditkort

Hos oss kan du göra snabba, enkla och säkra betalningar med bank- och kreditkort som Visa, Mastercard och Eurocard. Vi tycker det är viktigt att du känner dig trygg vid köp hos oss och samarbetar därför med DIBS som är Nordens ledande betalväxel vid köp via Internet. DIBS är certifierade av såväl svenska som utländska banker och kortföretag för sin höga säkerhetsnivå. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Länna Möbler.

5.3 Direktbetalning från ditt svenska bankkonto

Trygg och säker betalning över Internet för dig som är kund hos Handelsbanken, Nordea, Swedbank eller SEB och är ansluten till bankens internettjänster. Vid betalning slussas du vidare till din banks sida och loggar in som vanligt och godkänner betalningen, varefter pengarna dras direkt från ditt konto. Efter att betalningen genomförts skickas du tillbaka till nätbutiken och din order bekräftas. Du gör således hela betalningen via din bank och behöver aldrig lämna ut några uppgifter på Internet.

5.4 Fakturabetalning (endast inom Sverige)

I samarbete med Svea Ekonomi kan vi erbjuda betalning mot 20 dagars faktura. För denna tjänst debiterar vi en fakturaavgift på 29 kr (inkl moms). När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt person- eller organisationsnummer. Leverans sker endast till den adress som finns registrerad, såsom folkbokföringsadress och du betalar inget förrän du mottagit dina varor. Fakturan skickas från Svea Ekonomi samma dag som du mottar leveransbekräftelse från oss. Betalningsvillkor är 20 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2 % per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiteras lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år. Bostadsrättsföreningar samt föreningar kan ej kan handla på faktura.

5.5 Delbetalning och delbetalning med 0% ränta (endast inom Sverige för privatpersoner)

Svea Ekonomi AB erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning som sker efter du fyllt i personuppgifterna i kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal.
 

För att beviljas kontokredit krävs att du skriver under det avtal Svea skickar till dig och återsänder detta till Svea inom 8 dagar. Om du inte gör detta har kontoavtal inte ingåtts och du ska därför betala hela beloppet på en gång enligt den faktura Svea sänder till dig under nästa månad. Svea kommer även att påföra ränta på fakturan (enligt gällande prislista) för tiden mellan leveransen och fakturans förfallodatum.  Ett kontoavtal innebär att du får en kredit som du kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle du betalar till Svea så kan du disponera motsvarande kreditutrymme som du amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller.  Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet.
 

Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. 
 

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden den lägsta månadsbetalningen att höjas. Ju kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea på telefon 08-735 29 00 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera dig separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.
 

Läs mer om allmänna villkoren här.
 

För krediter som ingås på distans, till exempel via Internet eller svar på brevutskick där du personligen inte träffar kreditgivaren gäller Distansavtalslagen. Svea har därför skyldighet att lämna viss information. Sådan information finns tillgänglig i de allmänna villkoren till Kontoavtalet. De allmänna villkoren läser du genom att klicka på länken allmänna villkor. 
 

Svea är även skyldig att lämna information enligt Personuppgiftslagen. Även sådan information finns i de allmänna villkoren.

6. Ångerrätt

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Observera att täcken, sovkuddar, sängkläder, sovplagg, madrasser samt handukar ingår i ångerrätten förutsatt att förpackningen är obruten. Bruten förpackning kan ej ersättas då detta räknas som hygienartiklar. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och bör returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Vid betalning med faktura/delbetalning observera att faktura-/uppläggningsavgiften måste betalas.

 

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. 
 

Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder. 

7. Byte av vara

Under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick har du rätt att byta din va. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Kontakta oss alltid före en retur, önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp samt en retur.

8. Reklamation av vara

8.1 Konsumentköplagen

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt,  innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta vår reklamationsavdelning innan du returnerar varan till oss. Observera att när du returnerar en produkt klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalembalaget. Packa din retur med ett ytterembalage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.

8.2 Transportskador 

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage - kontakta vår reklamationsavdelning.

8.3 Tvist

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. Du kan även använda EU-kommisionens formulär som du hittar här »

9. Garantier

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.

10. Personuppgifter & Cookies

Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.
 

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.